Poznaj nowości w ARCHLine.XP 2019

Miło nam poinformować, że program ARCHLine.XP 2019 jest już oficjalnie dostępny. Najnowsza wersja wprowadza wiele przydatnych narzędzi, które jeszcze bardziej ułatwią i przyśpieszą wykonywanie projektów architektonicznych, jak również projektów wnętrz. Zapraszamy do zapoznania się z nowościami w ARCHLine.XP 2019.

Odnowione narzędzie nawigacji  „NaviBar”

Narzędzie NaviBar znajduje się w prawym dolnym rogu i zanika, gdy go nie używasz. Aby wyświetlić funkcje nawigacji, przesuń wskaźnik myszy nad narzędzie. Jest ono wyposażone w szereg nowych funkcji – poruszaj się między piętrami, dopasuj model do ekranu i obracaj do woli.

Pasek sterowania widokiem

Pasek sterowania widokiem zapewnia szybki dostęp do ustawień wyświetlania elementów w różnych widokach. Pasek sterowania widokiem obejmuje następujące narzędzia:

• Etap
• Filtr etapów
• Szczegółowość prezentacji ścian
• Szczegółowość wyświetlania otworów
• Grupa warstw widoczności
• Wiersz poleceń

Ikona kamery w widoku planu piętra

Ikona kamery pozwala na sprawdzenie co widzielibyśmy, gdybyśmy znajdowali się we wskazanym miejscu. Jest to prosty i skuteczny sposób kontrolowania widoków perspektywicznych.

Ekran powitalny

Rozszerzamy okno powitania z prostym widokiem listy, w którym znajdują się wszystkie projekty z następującymi szczegółami: Nazwa projektu | Ścieżka | Data i rozmiar formularza.

Umożliwi to wyświetlanie do setek projektów jednocześnie, posortowanych według nazwy, daty itp. Możesz zmienić widok na IKONY / LISTA w prawym rogu okna dialogowego.

Panel pomocy

Po prawej stronie ekranu domyślnie pojawia się panel pomocy wraz z nawigatorem projektu. Panel Pomoc krótko wyjaśnia sposób korzystania z aktualnie wybranego narzędzia.

Wskazówki bardzo często są wzbogacone o grafiki, przedstawiają kroki związane z używaniem narzędzia i specjalne opcje (jeśli istnieją). Jeżeli chcesz utworzyć więcej miejsca w obszarze rysunku, możesz ukryć ten panel, klikając ikonę „Automatyczne ukrywanie” w prawym górnym rogu, a panel zniknie za kartą.

Aby ponownie wyświetlić panel, najedź na kartę i zobacz panel w odchudzonym formacie. Aby całkowicie zamknąć panel, kliknij X w prawym górnym rogu. W celu ponownego włączenia, wybierz Opcje > Interfejs użytkownika – Pomoc.

Wizualny układ klawiatury dla skrótów klawiszowych

Skróty klawiaturowe stanowią alternatywny sposób wykonywania poleceń. Nowe zarządzanie skrótami klawiaturowymi w ARCHLine.XP 2019 pozwala zwiększyć wydajność projektowania. Zapisz polecenia na klawiaturze, wizualizuj zapisane kombinacje i twórz spersonalizowane profile użytkowników.

Dostęp z pozycji paska wstążki do popularnych typów drzwi i okien

W przypadku takich elementów jak drzwi i okna, klikając na ikonę typów, możesz umieścić najbardziej popularne rodzaje bezpośrednio do swojego modelu z paska wstążki. Ponadto, klikając ikonę +, program wyświetli wybraną kategorię w Menedżerze obiektów.

Dostęp z pozycji paska wstążki do najpopularniejszych typów obiektów

Najpopularniejsze obiekty, lampy, przełączniki, gniazda i szafki dostępne bezpośrednio na pasku wstążki. Klikając ikonę +, program wyświetli Menedżer obiektów dla wybranej kategorii. Możesz umieścić elementy z biblioteki w modelu metodą „Przeciągnij i upuść”.

Nowe drzwi panelowe

Kategoria drzwi panelowych została poszerzona o 43 nowe typy. Korzystanie z nich sprawia, że projektowanie jest jeszcze szybsze, ponieważ można korzystać z predefiniowanych elementów. Drzwi są parametryczne, tekstury można zmieniać, dzięki czemu łatwo uzyskać pożądany efekt.

Wiele okien głównych w ARCHLine.XP

Możesz potrzebować części modelu do wykorzystania w innym projekcie. Dzięki ARCHLine.XP 2019 możesz uruchomić kilka projektów jednocześnie. Pozwoli to na bezpośrednie kopiowanie elementów z projektu A do projektu B. Użyj polecenia „Kopiuj”, aby pobrać szczegóły i „Wklej” je do innego projektu ARCHLine.XP.

Etapy budowy

Za pomocą etapów projektowania można rozdzielić konstrukcję budynku na wielofazowy projekt. Narzędzie to znacznie uprości i przyspieszy wykonanie projektów renowacji budynków.

Filtry etapów budowy: Filtry to reguły, które pomagają określić status elementów budowlanych, takich jak: Nowy, Istniejący, Do wyburzenia. ARCHLine.XP 2019 ma 5 takich filtrów:

1. Wszystkie etapy
2. Istniejący
3. Do wyburzenia
4. Istniejący po wyburzeniu
5. Nowa konstrukcja

Usprawniono moduł pracy zespołowej

Współdzielenie pracy i praca nad projektem zespołowym są teraz dostępne, umożliwiając jednoczesną pracę kilku projektantów na tym samym modelu.

– Zespół projektowy dla wielu użytkowników składa się z Administratora i członków zespołu.
– Jedynym projektantem o wysokim priorytecie w zespole jest administrator, użytkownik, który tworzy projekt i zapisuje plik po raz pierwszy. Administrator ma prawo definiować, a następnie modyfikować podstawowe funkcje projektu, takie jak: budynki, struktura piętra i struktura warstw.
– Administrator może dodawać lub usuwać członków zespołu. Domyślnie administratorzy mogą dodawać członków zespołu wprowadzając nową nazwę (hasło nie jest wymagane). Członkowie zespołu mogą się logować z listy kontaktów zarejestrowanych przez Administratora.
– Administrator dzieli plan na samodzielne, edytowalne jednostki (obszary roboczy).
– Obszar roboczy może być w 3 stanach: Aktywny (tworzenie i edytowanie nowych elementów), Włączony (widoczne i edytowalne), Referencyjny (widoczne, jako elementy referencyjne).

Karty kolorów

Karta kolorów służy do zamiany koloru lub tekstury na inny kolor lub teksturę, ale tym razem zmiana będzie miała miejsce w całym modelu 3D. Zastępuje użyty kolor lub teksturę jedną z predefiniowanych grup elementów.

Wystarczy jedno kliknięcie, aby zobaczyć, jak budynek będzie wyglądał w zupełnie innej kolorystyce. Możesz albo utworzyć nową kartę kolorów albo zmienić istniejący materiał na nową kartę.

Kliknij materiał, który chcesz przekonwertować a następnie przycisk Opcje i wybierz polecenie: Konwertuj na kartę kolorów.

Płytki z predefiniowanymi wzorami

W ARCHLine.XP zwiększono liczbę wzorów wbudowanych, ponieważ nowoczesne projekty płytek wymagają większej różnorodności. Dzięki większej liczbie wzorów i możliwości korzystania z odmian kolorystycznych możesz przystąpić do tworzenia niesamowitych koncepcji.

Style renderowania

Aby uzyskać fotorealistyczny render, musisz poprawnie skonfigurować materiały. Parametry jakości i wydajności renderowania są klasyfikowane w określonych grupach, takich jak: metal, szkło, cegła, lustro itp. Te style renderowania można przypisać metodą „Przeciągnij i upuść” do dowolnego materiału. Wynik można ocenić w zintegrowanym oknie renderowania.

Polecenie NIE zmienia rozmiaru i tekstury materiałów, zastępuje tylko parametry jakości materiału. Oprócz gotowych zestawów można wprowadzić niestandardowe ustawienia, ale korzystanie z niestandardowych właściwości jest zalecane przede wszystkim dla użytkowników z doświadczeniem w tworzeniu wizualizacji.

Grupy widoczności warstw

Grupy widoczności warstw to nowa funkcja ułatwiająca organizację projektu. Umożliwia łatwe włączanie i wyłączanie warstw oraz tworzenie stałych filtrów. Przełączanie między grupami widoczności pozwala ukryć lub pokazać żądaną część projektu w jednym kroku, dzięki czemu obsługa treści projektu staje się o wiele wydajniejsza

Umieszczanie dwóch okien jako okno narożne

Teraz w programie każda kombinacja standardowych okien może być łączona, tworząc okno narożne. Istnieją dwie metody utworzenia takiego okna narożnego:

1. Automatycznie – program automatycznie tworzy połączenie między oknami.

2. Manualne – po przesunięciu okien do narożnika polecenie „Przytnij / poszerz ścianę” pozwoli na modyfikację otworu po lewej lub prawej stronie okna.

Ulepszone narzędzie tworzenia rampy

Dzięki zmianom tworzenie rampy jest tak proste, jak tworzenie klatki schodowej. Dostępne są 3 nowe opcje tworzenia ramp:

– Prosta pochyła rampa
– Rampa łukowa
– Dwusegmentowa połączona spocznikiem

Krawędzie tworzonych ramp jak i profil przekroju można dowolnie dostosować za pomocą standardowych narzędzi do rysowania 2D.

Łamacz światła

W nowoczesnych konstrukcjach budowlanych często pojawiają się elementy zwane łamaczem światła. Narzędzie do tworzenia tych elementów zostało znacznie ulepszone. Łamacze światła możesz teraz zamodelować wykorzystując jedną z 3 oddzielnych opcji: – Poziome – Pionowe – O niestandardowym kształcie

Naklejki ścienne

Zarządzanie przezroczystymi obrazami Przezroczyste obrazy PNG można dopasować do dowolnego kształtu bez użycia ramki. Oznacza to, że możesz umieścić takie obrazy jako naklejki ścienne.

Automatyczna dokumentacja

To polecenie przygotowuje najbardziej typowe, powtarzające się elementy dokumentacji technicznej, a użytkownik może wykonać to wszystko jednym kliknięciem.

1. Tworzenie wszystkich zewnętrznych wymiarów ścian na każdym poziomie.
2. Tworzenie dwóch przekroi poprzecznych względem środka prostopadle do siebie (A-A, B-B)
3. Wnętrze: rozwinięcie ścian łazienki i kuchni (na podstawie nazwy pokoju)
4. Architektura: cztery główne widoki elewacji Wnętrze: Kolorowy plan piętra
5. Tworzenie szablonu wydruku:
– Rzuty pięter w skali 1: 100
– Przekrój A-A oraz B-B w skali 1: 100
– Elewacje (architektura)
– Rozwinięcie ścian/elewacje ścian (wnętrze)

Nowe punkty chwytania i edytowania

Wysokość parapetu/wysokość względna: W przypadku drzwi i okien kliknięcie tego uchwytu spowoduje zmianę wysokości parapetu/progu względem podłogi. Dla elementów takich jak: obiekty, kolumny, belki można regulować wysokość względną (od podłogi).

– Nowe punkty chwytanie dla sufitu: Bezpośredni dostęp do składowych sufitu z pozycji rzutów.
– Nowe punkty dla Sweep 3D: Pomagają w edycji wybranego elementu z pozycji widoku modelu 3D.
– Nowy uchwyt obrotu dla elementów 2D: Linię, polilinię, tekst, grupę 2D, obraz rastrowy można swobodnie obracać. Ikona rotacji po prawej stronie zostaje usunięta a wprowadzony zostanie nowy węzeł.
– Modyfikator wysokości tekstu: Wysokość tekstu można edytować bezpośrednio z pozycji obszaru roboczego.

Podsuwanie

Podsuwanie to bardzo prosty sposób na przenoszenie wybranych elementów.

Naciśnij klawisze strzałek na klawiaturze, aby przesunąć elementy w poziomie lub w pionie o określoną odległość.

Każde naciśnięcie klawisza ze strzałką na klawiaturze podsuwa wybrane elementy z przyrostem „normalnym” lub „dokładnym” (shift + strzałka).

Ustawienia podsuwania: Wejdź w „Opcje” i wybierz zakładkę „Przyciąganie i siatka” Domyślne przyrosty: Normalny -> 100 mm, Dokładny -> 10 mm.

Nawigacja za pomocą przycisków myszy

Kilka typów myszy ma 5 lub więcej przycisków. Wykorzystaj je i użyj dwóch przycisków po lewej (jeśli masz), aby „Cofać” i „Powtarzać” w dowolnej chwili.

Pobierz ARCHLine.XP 2019

Zachęcamy do pobrania wersji demo programu ARCHLine.XP 2019 i bezpłatnego przetestowania jego możliwości.